Standardy Ochrony Małoletnich

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Sali zabaw Bawilandia Ogród Śląski jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Sali zabaw traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Sali zabaw realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Sali zabaw oraz swoich kompetencji. 

Rozdział I Objaśnienie terminów

Pracownikiem Sali zabaw- jest osoba zatrudniona na umowę o pracę lub umowy zlecenia.

Prezesem spółki- zarządzająca salą zabaw Ewelina Żurek-Cenula.

Dzieckiem- jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

Opiekunem dziecka- jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

Zgoda rodzica dziecka- oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.

Przez krzywdzenie dziecka -należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Sali zabaw.

Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez prezesa spółki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w placówce.

Dane osobowe dziecka -to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Rozdział II Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

Każdy nowo zatrudniany Członek Personelu przed rozpoczęciem czynności służbowych powinien zostać poinformowany o niniejszych Standardach oraz ma obowiązek zapoznania się z nimi. Prezes spółki, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub podpisaniu umowy zlecenie oraz przed dopuszczeniem jej do pracy zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.

 

Rozdział III Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

Pracownicy Sali zabaw posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Sali zabaw podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. 

Rozdział IV Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko, pracownik–dziecko
i dziecko–dziecko ustalone w Spółce. 

1.     W przypadku, gdy Członek Personelu zauważy na terenie obiektu jakiekolwiek zachowanie innej osoby noszące znamiona Krzywdzenia Małoletniego, ma obowiązek w pierwszej kolejności podjąć działania zmierzające do wyeliminowania takich zachowań, w szczególności przez zwrócenie uwagi osobie dopuszczającej się tych zachowań oraz niezwłocznie zawiadomić o sytuacji swojego przełożonego . Przełożony podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji. Członek Personelu, który był świadkiem zdarzenia sporządza notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i przekazuje ją Przełożonemu.

2.     W przypadku powzięcia przez Członka Personelu podejrzenia, że doszło do Krzywdzenia Małoletniego lub zgłoszenia takiej okoliczności przez Małoletniego, Opiekuna Prawnego Małoletniego lub przez osobę trzecią, Członek Personelu ma obowiązek: zawiadomić niezwłocznie o zaistniałej sytuacji swojego Przełożonego. Przełożony w porozumieniu z Zarządem podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji. Członek Personelu sporządza następnie notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i przekazuje ją Zarządowi Spółki.

3.     W przypadku zdarzeń na terenie obiektu wymagających natychmiastowej reakcji, w szczególności, zagrożenia życia Małoletniego lub grożącego mu ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, Członek Personelu będący świadkiem zdarzenia natychmiast powiadamia odpowiednie służby dzwoniąc pod nr 112 (policja, pogotowie) a następnie zawiadamia o tym Dyspozytora i sporządza notatkę służbową (jak w pkt 1 i 2 powyżej).

4.     Z zastrzeżeniem obowiązków Personelu określonych w ust. 1- 3 powyżej, interwencja prowadzona jest przez Zarząd Spółki, przy czym Zarząd może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby, jej dane (imię, nazwisko, służbowy e – mail i telefon) zostaną podane do wiadomości Personelu. W przypadku wyznaczenia przez Zarząd Spółki takiej osoby, interwencję przeprowadza ta osoba. W ramach interwencji poleca się zabezpieczyć monitoring, jeśli zdarzenie miało miejsce na terenie objętym monitoringiem.

5.     Jeżeli zgłoszono Krzywdzenie Małoletniego ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez Zarząd Spółki. Jeżeli zgłoszono Krzywdzenie Małoletniego ze strony Zarządu Spółki, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym pkt VI podejmuje osoba, która dostrzegła Krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie Krzywdzenia Małoletniego.

6.     W przypadku, gdy doszło do Krzywdzenia Małoletniego, Zarząd Spółki (lub upoważniona przez Zarząd osoba) podejmuje decyzję o poinformowaniu o tym Opiekuna Prawnego Małoletniego, a w razie konieczności także o obowiązku zgłoszenia podejrzenia Krzywdzenia Małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).

7.     Jeśli interwencja dotyczy czynu zabronionego, Zarząd Spółki składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych powyżej.

8.     Z przebiegu każdej interwencji sporządza się Kartę Interwencji według wzoru ustalonego przez Zarząd Spółki. Kartę załącza się do Rejestru Interwencji prowadzonego przez Spółkę.

9.     W przypadku, gdy zauważono Krzywdzenie Małoletniego przez Opiekuna Prawnego:

  1)     Zarząd Spółki podejmuje starania celem wyjaśnienia sytuacji z Opiekunem Prawnym. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne Małoletniego krzywdzonego (ustalenia spisywane na Karcie Interwencji),

  2)     W przypadku, gdy wobec Małoletniego popełniono przestępstwo lub istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, Zarząd Spółki sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

  3)     W przypadku, gdy z rozmowy z Opiekunem Prawnym (Opiekunami Prawnymi) wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą Małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają Małoletniego, który doświadczył Krzywdzenia, Zarząd Spółki sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub innej upoważnionej instytucji.

10.   W przypadku gdy zgłoszono Krzywdzenie Małoletniego przez Członka Personelu, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z Małoletnimi (nie tylko z Małoletnim co do którego zgłoszono Krzywdzenie) – do czasu wyjaśnienia sprawy.

11.   W przypadku gdy Członek Personelu dopuścił się wobec Małoletniego innej formy Krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Zarząd Spółki powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o Krzywdzenie, Małoletniego (w 5 porozumieniu z Opiekunem Prawnym) oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra Małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności Małoletniego, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się Krzywdzenia.

12.   W przypadku, gdy podejrzenie Krzywdzenia Małoletniego zgłosił Opiekun Prawny Małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować Opiekuna Prawnego Małoletniego na piśmie.

13.   W przypadku podejrzenia Krzywdzenia Małoletniego przez innego Małoletniego w czasie przebywania na terenie Sali zabaw należy podjąć działania mające na celu zapobiegania dalszemu Krzywdzeniu, w tym przeprowadzić rozmowę z Małoletnim podejrzewanym o Krzywdzenie oraz jego Opiekunem/Opiekunami prawnymi a także oddzielnie z Małoletnim poddawanym Krzywdzeniu i jego Opiekunem/Opiekunami Prawnymi. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne Małoletniego krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na Karcie Interwencji. Dla Małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne Karty Interwencji.

14.   Jeżeli osobą podejrzewaną o Krzywdzenie jest Małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny/przestępstwo, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.

15.   Jeżeli osobą podejrzewaną o Krzywdzenie jest Małoletni powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi czyn karalny/przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

16.   W trakcie rozmów należy upewnić się, że Małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego Małoletniego sam nie jest krzywdzony przez opiekunów, innych dorosłych bądź innych Małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego Małoletniego.

17.   W przypadku, gdy Zarząd Spółki uzna, że konieczne jest ustalenie planu wsparcia Małoletniego po ujawnieniu Krzywdzenia, powinien o tym poinformować Opiekuna/Opiekunów Prawnych Małoletniego i przedstawić mu/im swoje sugestie w tej kwestii. W tym celu Zarząd konsultuje się z osobą posiadającą wykształcenie pedagogiczne, a w miarę potrzeby – psychologiczne oraz z radcą prawnym. Plan wsparcia ma na celu zmianę niepożądanych zachowań, zapewnienie Małoletniemu bezpieczeństwa, włączając w to sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

18.   Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o Krzywdzeniu Małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym pracownikom Spółki i uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

19.   Dokumentację dotyczącą interwencji przechowuje się w sposób zapewniający poufność, przez okres nie dłuższy niż jest to wymagane lub zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. 

Rozdział V Zasady ochrony wizerunku dziecka

1.     Spółka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2.     Spółka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

4.     Pracownikowi Sali zabaw nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

5.     W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik Sali zabaw może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

6.     Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział VI Zasady dostępu dzieci do Internetu

Spółka udostępnia na obiekcie dostęp do Internetu, w szczególności sieci Wi-Fi. Jest on przeznczony dla opiekunów dzieci bawiących się na Sali zabaw. Opiekunowie dzieci powinni w miarę możliwości nadzorować treści, z których korzysta dziecko na telefonie, z zachowaniem szacunku i prywatności dziecka. Ze względu na specyfikę zajęć dla Małoletnich prowadzonych w Sali zabaw ( zabawa w konstrukcji, zorganizowane imprezy/urodziny, co wyklucza możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet w trakcie ww. zajęć, ryzyko narażenia się Małoletniego na zagrożenia związane z treściami szkodliwymi jest znikome. 

Rozdział VII Monitoring stosowania Standardów

Prezes Spółki wyznacza Ewelinę Żurek-Cenula jako osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w Sali zabaw. Osoba ta jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach. Przeprowadza wśród pracowników, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik do niniejszych Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia w Sali zabaw. Osoba odpowiedzialna dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet oraz proponuje zmiany i aktualizacje obecnej polityki. Nowe zmiany przedstawia każdemu z pracowników.  

Rozdział VIII Przepisy końcowe

Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie dnia 15.07.2024 r. Ogłoszenie następuje w formie zarządzenia przez prezesa spółki, przestawienie pisma w formie papierowej oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej www.bawilandia.com.pl. W sali zabaw zamieszczono skrót informacji dla opiekunów oraz wersję obrazkową dla najmłodszych.